اجرای «هفت» ورود در منطقه مینگذاری شده بود/هیات داوران طوری چیده میشود که برگزیدگان از قبل معلوم باشند
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۱۳۵۰۹
به گزارش ایلنا، سیدعلی ضیاء 25 بهمن ماه به رسم چهارشنبههای برنامهاش میزبان مهدی کرمپور بود که در بهمن ماه 40 ساله میشود.
کرمپور در پاسخ به سوال ضیا درباره پیشنهاد اجرای هفت در ابتدا این خبر را شایعه دانست و بعد گفت: اجرا کار سختی است و من هم آدم تنبلی هستم. البته با من برای این برنامه صحبت شده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به صراحت معروفم و هیچ سفارشی نمیپذیرم
وی افزود: من به صراحت معروفم و هیچ سفارشی را نمی پذیرم، پذیرفتن آن برنامه میتوانست تمام روابط شخصی مرا هم تحت شعاع قرار بدهد. به ویژه که ظرفیت نقد در صداوسیما و تلویزیون و کلا بین مردم نیست و اصلا هیچ کداممان ظرفیت نقد نداریم، بنابراین اینکه برنامهای را که نقد میکند بپذیرم، ورود در منطقه مینگذاری شده بود.
روحانی بهترین گزینه بود و حمایت از او یک رای جناحی نبود
این کارگردان در پاسخ به سوالی درباره حمایت از حجت الاسلام روحانی توضیح داد: مهم ترین کار ما این است که چه در زندگی و چه فیلمسازی بهترین انتخاب را داشته باشیم، من هم آن زمان بهترین کار را کردم و فکر میکنم آقای روحانی در آن زمان بهترین بودند، هنوز هم هستند. این تصمیم یک رای جناحی نبود، بلکه فکر کردیم باید بهترین را انتخاب کنیم و اگر دوباره به عقب برگردیم بازهم او را انتخاب خواهیم کرد.
کرمپور در پاسخ به اینکه آیا از فعالیت این دولت در حوزه فرهنگ رضایت دارد، تصریح کرد: اصولا در این کشور فرهنگ اولویت آخر همه است! آن هم در کشوری که از نظر اقتصادی مردم مشکل دارند و این چیز پنهانی نیست. در موارد مشابه در یونان و اروپای شرقی که این اتفاقات میافتد، سعی میکنند جشنوارههای هنری را راه بیندازند و شادی را به مردم برگردانند ولی ما هنوز این را نفهمیدهایم.
حداقل در میان دولتمردان هیچکس فرهنگ را دوست ندارد
وی ادامه داد: ما هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بودیم اما حال مردم بهتر از حالا بود، چون فرهنگ در اولویت بود. اما حالا حداقل در میان دولتمردان هیچکس فرهنگ را دوست ندارد.
کارگردان سریال «یه تیکه زمین» اذعان کرد: اکنون سینما و وضعیت هنر در ایران به نقطهای رسیده که متاسفانه فیلمهایی که ساخته میشود باب سلیقه من نیست و این را اتفاق خوشایندی نمیدانم. اینکه صرفا فروش و سفارش در ساخت فیلمها موثر باشد باعث میشود سینمای هنری مان را که در فاصله سالهای 65 تا 85 در دنیا الگو شد و مردم برای فیلمها صف میبستند از دست بدهیم. فیلمهایی که مردم از شب قبل برای دیدنش صف میبستند اگر همین حالا اکران شود 100 میلیون تومان هم نمیفروشد.
مگر ما نافیلمبردار و ناکارگردان داریم که نابازیگر داریم
کرمپور درباره استفاده از سلبریتیها در فیلمهایش از جمله «پل چوبی» گفت: همیشه از بازیگران حرفهای استفاده میکنم و معتقدم باید از عوامل حرفهای استفاده شود. اصطلاح نابازیگر را نمیفهمم، مگر ما نافیلمبردار و ناکارگردان هم داریم؟! مردم با «پل چوبی» خاطره دارند، عاشق شدهاند و نوستالژی دارند. من نمیگویم برای مردم نباید فیلم بسازیم بلکه میگویم باید به فکر سلیقهشان هم باشیم و آن را ارتقا بدهیم.
بهترین بازیگر مرد سینمای بعد از انقلاب خسرو شکیبایی است
وی درباره همکاری با زندهیاد خسرو شکیبایی بیان کرد: با شکیبایی چند تجربه کوتاه داشتم. او برای اولین فیلم من یک ترانه نوشت. چند سال بعد با هم فیلم «چه کسی امیر را کشت» را کار کردیم. چندی بعد من آنونس جشنواره فیلم فجر را میساختم که از عبارت "تحویل سال سینمای ایران" استفاده کردم که بعدها خیلی جا افتاد و باب شد و شکیبایی در این آنونس هم حضور داشت. بیشک بهترین بازیگر مرد سینمای بعد از انقلاب خسرو شکیبایی است.
هیچ جشنوارهای این همه کاندیدا و جایزه ندارد
کارگردان «جایی دیگر» در خصوص حواشی جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر هیچ شانسی ندارد. به دبیرش هم ربطی ندارد و باید درون خودش یک زایش شکل بگیرد. این جشنواره 36 ساله شده اما هنوز مشکل دارد. اول از همه باید تکلیفش با خودش مشخص شود که جشن است یا جشنواره؟ هیچ جشنوارهای این همه کاندیدا و این همه جایزه ندارد. با این ازدیاد معلوم است که حواشی بسیاری داریم.
کرمپور تاکید کرد: اینکه اکران فیلمهایی که هنوز دیده نشده اند به سانس اضافه بکشد افتخاری ندارد و اینطوری همه فیلمهای یک سال سینما را میکشند. جدا شدن بخش ملی از بینالملل هم خیلی عجیب است! بنا نبود ما به فیلمهای خارجی جایزه بدهیم! دوز جهانی این جشنواره باید طی روند سه چهار ساله بالا برود و با 4، 5 فیلم ایرانی برگزارش کنیم و اردیبهشت ماه را هم حذف کنیم و ملی و بینالمللی با هم باشد. قرار نیست که همیشه چرخ را از اول اختراع کنیم.
وی یادآور شد: فیلمهای ایرانی که در جشن خانه سینما داوری میشوند و اینکه جشنواره فجر حالت جشنواره داشته باشد بهتر است و به جشن خانه سینما هم تشخص بیشتری میدهد.
ترکیب هیات داوران طوری چیده میشود که برگزیدگان از قبل معلوم باشند
این فیلمساز در پاسخ به این سوال ضیا مبنی بر اینکه آیا درست است که بعضی وقتها سیمرغ سفارشی داده میشود، گفت: آن دورهای که من داور فیلمهای اول بودم کسی سفارشی نکرد. اینطور نبود که دبیر جشنواره بیاید بگوید باید به فلانی جایزه بدهید. اما معمولا ترکیب داوری جشنواره طوری چیده میشود که خروجی از قبل قابل پیشبینی باشد.
در تاریخ بشریت بهتر از امام علی نداریم
کرمپور در پاسخ به این سوال ضیا که خیلی از هنرمندان اعتقادات مذهبی شان را در دلشان نگه میدارند، شما از امیرالمونین چه دیدید که در صفحه اینستاگرامتان مدام از ایشان می نویسید؟، بیان کرد: هرچه داریم از امیرالمونین است. حضرت امیر هیچوقت حقی را فدای مصلحت نکرد. ما یک امام علی (ع) داریم که متر حق و معیار عدالت و بهترین الگو است. اگر چیز دیگری داشتیم به آن چنگ میزدیم اما در تاریخ بشریت بهتر از امام علی کسی را نداریم. درباره شیعه هم زیاد نوشتهام حتی زمانی که در روزنامه اعتماد مطلب مینوشتم و هیچوقت اعتقاداتم را پنهان نمیکنم.
در ادامه ضیا توضیح داد که به رعایت روزهای منسوب به حضرت زهرا (س) تولد این هفتهمان کیک ندارد و از مهمان برنامهاش خواست آرزو کند.
وی پاسخ داد: آرزوی سلامتی برای خودم و خانوادهام دارم و این بهترین آرزویی است که به ذهنم میرسد.
زمانی برای جایزه گرفتن فیلمساز محبوبی نبودم
کرمپور در پاسخ به اینکه آیا آرزوی مثل گرفتن اسکار ندارید، گفت: نه! هیچوقت به جایزه فکر نکرده ام. آن موقعی که برای جایزه گرفتن فیلمساز محبوبی بودم، به زور به مراسم میرفتم تا به من جایزه بدهند، سال 80 به عنوان بهترین فیلمساز کوتاه دهه 70 انتخاب شدم تا به من جایزه بدهند، آقای مسجدجامعی گفته بود بپرسید اگر نمیآید ما هم نیاییم! من هم به مراسم رفتم و آنقدر اخمو بودم که خانم معتمدآریا که مجری بود دلیلش را از من پرسید!
وی ادامه داد: اگر باور کنیم این جوایز جدی هستند به پایان میرسیم. به راحتی که یک ژوری میتواند تو را انتخاب کند، به راحتی یک ژوری دیگر هم میتواند تو را انتخاب نکند. پارسال که از آسمان هم میکروفن می بارید و ما در جشنواره فیلم در بخش فیلمبرداری کاندید شدیم، تنها گروهی بودیم که هیچ حرفی نزدیم، دبیر جشنواره مرا که دید از من تشکر کرد، آقای ایوبی هم به من گفت فیلمت را خیلی دوست داشتم و ممنون که اعتراضی نکردی.
کارگردان «سوفی و دیوانه» با اعلام اینکه احتمالا این فیلم در اکران دوم عید روی پرده سینماها می رود، درباره کارهای تازه اش گفت: من آدم تنبلی هستم و دیر به دیر فکرهایم را جمع می کنم.
آنهایی که تند تند فیلم میسازند خرجشان زیاد است
کرمپور در پاسخ به اینکه آیا خیلی خوب پول درمی آورید که دیر به دیر فیلم می سازید، گفت: بیشتر سعی میکنم نیازم را کم کنم، شاید آنهایی که تند تند فیلم میسازند خیلی خرجشان زیاد است، من تفریحم کتاب خواندن است که خیلی خرجی ندارد. امسال هم میخواهم یک نمایشگاه عکس بگذارم و یک پروژه عکاسی برای خودم تعریف کرده ام. از اینجا هم دارم میروم دوربینی را که برایم وارد کردهاند تحویل بگیرم. این کادوی خودم به خودم است!
در این برنامه همچنین آیتمی شامل گفتگو با پوریا شکیبایی، پسر خسروی سینمای ایران پخش شد.
پوریا با بیان اینکه «هامون» را 50 بار تا به حال دیده ام، تولد کرم پور را تبریک گفت و اظهار کرد: «چه کسی امیر را کشت» در زمانی که ساخته شد فیلم متفاوتی بود. شاهد ساخته شدن این فیلم در قسمتی که پدرم در آن بازی میکرد بودم و پیشبینی میکردم این فیلم خوب شود اما فکر نمیکردم اینقدر خوب شود. آن هم با شرایطی که پدر خسته از فیلمبرداری یک فیلم سر این فیلم میرفتند. من حال خوبی داشتم وقتی این فیلم را دیدم. کرم پور کارگردان دقیق و بازکاوتی است و این نکته را میشود در این فیلم دید.
همچنین آیتم دیگری در «فرمول یک» پخش شد که در آن رضا یزدانی و علی اوجی تولد کرمپور را تبریک گفتند.
«فرمول یک» به تهیهکنندگی افشین حسینخانی شنبه تا چهارشنبه قبل از اذان مغرب و حوالی ساعت 17 تا 18 روی آنتن میرود.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۱۳۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
به گزارش خبرنگار مهر، حوزه هنری انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت میزبان برگزاری نشست رسانهای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد با حضور مصطفی موتورچی دبیر جشنواره و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شد.
زارعی در ابتدای این نشست گفت: بعد از چهاردهمین دوره به این فکر افتادیم که جشنواره نیاز به تغییراتی اساسی دارد و به همین دلیل ۳ سال جشنواره تعطیل شد. کارهای بنیانی و اساسی انجام دادیم و چشمانداز ۹ ساله تئاتر مردمی بچههای مسجد را ترسیم کردیم.
وی ادامه داد: ۴ دوره کارگاه کارگردانی را در مشهد برگزار کردیم و برنامه این است که خروجی این کارگاهها با حمایت از سوی حوزه هنری در جریان حرفهای تئاتر کشور حضور پیدا کنند.
زارعی اظهار کرد: باید تئاتر بچههای مسجد در مرزها، روستاها و چهارگوشه ایران شکل بگیرد.
سپس موتورچی نیز به ارایه توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: این دوره در حالی برگزار شد که فراخوانی منحصرا برای این جشنواره منتشر نشد. رویداد «محرابیان» را طی ۲ سال گذشته برگزار کردیم که ۱۴ اثر برگزیده این رویداد وارد جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد شدند.
وی یادآور شد: در استانهای مختلف به آموزش مربی برای تئاتر بچههای مسجد پرداختیم. همچنین در کنار این آموزش، در زمینه نمایشنامهنویسی نیز ۳ دوره جشنواره نمایشنامهنویسی «گلدستهها» را برگزار کردیم که آثار برگزیده این ۲ دوره در جشنواره پانزدهم تئاتر بچههای مسجد حضور دارند.
در ادامه این نشست، زارعی تاکید کرد: در این جشنواره نگاهمان گروهمحوری است و تمام جوایز ما گروهی خواهند بود. هدفمان این است که به بچهها آموزش دهیم برای موفقیت در تئاتر باید گروه داشته باشند.
وی ادامه داد: در این دوره جایزه «فرجالله سلحشور» را داریم که خود از بچههای مسجد بود و با این جایزه ویژه قصد داریم، نشان دهیم که از مسجد هم میتوان رشد کرد و در سطح بینالمللی مطرح شد. این جایزه به یک گروه تعلق میگیرد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: چون هنوز فضای حضور مشترک خانمها و آقایان بازیگر به صورت همزمان در مسجد شکل نگرفته، نمایشنامههای تک جنسیتی تولید کردیم تا در جشنواره تئاتر بچههای مسجد اجرا شوند.
زارعی افزود: هر اثر علاوه بر یک اجرا در جشنواره، ۳ اجرا نیز در مسجدهای شهر یزد و بافق خواهد داشت.
موتورچی نیز در ادامه گفت: علاوه بر برگزاری کارگاههای آموزشی برای کارگردانهای حاضر در جشنواره، ۲ کارگاه نمایشنامهنویسی و کارگردانی با حضور حسین فداییحسین و نصراله قادری برای بچههای بافق برگزار میکنیم.
زارعی درباره میزان جوایز مدنظر برای اهدا به برگزیدگان این جشنواره، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای جوایز در نظر گرفتهایم. ۵ گروه برگزیده هر کدام ۱۰ میلیون تومان دریافت میکنند و همچنین مبلغ جایزه ویژه «فرجالله سلحشور» نیز ۲۰ میلیون تومان است.
وی تاکید کرد: تئاتر بچههای مسجد همانند کارهایی که در سالنهای تئاتر اجرا میشوند، حرفهای است. این جشنوارهای محیطی است و سالها چنین جشنوارههای محیطی در دنیا برگزار میشوند. جشنواره تئاتر مسجد به بچهها کار خلاقانه را آموزش میدهد. ما بچهها را جسور و خلاق بار میآوریم.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اینکه هنوز مساجد رغبتی به میزبانی از فعالیتهای هنری ندارند، تصریح کرد: کجسلیقهگی در مسؤولان فرهنگی و همچنین در هیات امناهای مساجد نسبت به فعالیتهای هنری در مساجد وجود دارد. کجسلیقهگی مدیران فرهنگی باعث شد جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد ۲ دهه تعطیل شود. یکی از دلایل فراریشدن بچهها از مساجد نیز کجسلیقهگی مدیران مساجد است. بچهها را از مسجد گریزان کردهاند. شاید یکی از دلایلی اینکه دچار تخریب فرهنگی شدهایم این است که کاری کردیم دختران و پسران ما با مسجد قهر کنند و از مسجد گریزان شوند.
زارعی اظهار کرد: امیدوارم متولیان مسجد و روحانیون به میدان بیایند و از فعالیت و حضور فرهنگی و هنری جوانان در مساجد حمایت کنند. اگر جریان تئاتر مساجد از دهه ۷۰ به بعد متوقف نمیشد الان شاهد اجراهای تکجنسیتی در مساجد نبودیم.
در انتهای این نشست، پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد رونمایی شد.
کد خبر 6097031 فریبرز دارایی